Tips en trucs voor netwerken

Tips en trucs voor netwerken

Het kan super eng zijn om mensen te benaderen die je (nog) niet kent! Maar in business development moet je wel… als je denkt dat je wel wat hulp of handige tips kunt gebruiken om het ijs te breken, lees dan verder.

Ik moet een zelfverzekerd persoon zijn en een vlotte prater, want ik zit in de marketing of BD, hoe je het ook wilt noemen, toch?
De waarheid is, meestal wel, en soms niet. Als je me in een stand zet op een conferentie en er lopen mensen langs, dan verover ik hun hart bij de geringste interesse.
Maar, als je me in een druk avondprogramma zet waar ik moeite heb met horen, twijfel soms binnensluipt en mijn netwerkbravoure ernstig belemmert… gooi er een mooi meisje bij en ik ben helemaal verloren.
We hebben allemaal onze sterke punten; als het ijs breken niet de jouwe is, probeer dan enkele van deze trucs te oefenen.

Voorbereiding

Maak een lijst

Pak een delegatielijst, scan die, identificeer boeiende mensen, onderzoek, verzin wat slechte excuses om met ze te praten, en… voer je masterplan uit.

Reik vooruit

Ofwel maak je contact met mensen op linkedin of eventueel via een 1:1 partering programma, maar van tevoren afspraken maken is een uitstekende manier om tijd vast te leggen met de mensen waarin je geïnteresseerd bent.
Bereik via een conferentie-app! Om eerlijk te zijn, sommige van deze apps stinken. Maar probeer het op zijn minst, want het is gemakkelijk om prospects te identificeren en ze een bericht te sturen. Zoals altijd, hou het kort. Een simpele:
—–
Hallo, ik heb uw profiel bekeken en ik geloof echt dat mijn bedrijf u een toegevoegde waarde kan bieden. ….
Stuur er een paar uit en kijk wat er gebeurt!
—–
Of probeer wat vragen te posten in de nieuwsfeed en neem contact op met interessante respondenten.

Ken je spullen

Maak je vertrouwd met het programma zodat je weet waar je het over hebt, waar je heen moet en wie hot of not is!

Warme introducties

Kijk of iemand die u kent ook naar de conferentie gaat en kijk of deze persoon u aan nieuwe mensen kan voorstellen. Om een of andere reden is het ook gemakkelijker (psychologisch) om met twee mensen in een groep te gaan in plaats van het alleen te doen; het helpt de angst te verminderen.

Sessie tactiek

Stel jezelf voor aan de persoon die naast je zit.

Als u sessies bijwoont, kies dan plaatsen naast mensen die interessant kunnen zijn. Als je gaat zitten, zal de ander altijd nieuwsgierig zijn naar wie er naast hem zit en hoe weinig het mag zijn. Afhankelijk van de conferentie heb je meestal 4 sessies, en als je twee mensen nabuurt, kun je op een stevige 8 contactmomenten zitten!

Kom met vragen

Conferentiebezoekers komen om over specifieke onderwerpen te leren en zullen het vrijwel zeker op prijs stellen hun gedachten met een collega te delen. Zorg er dus voor dat je enkele sessies bijwoont (of google het onderwerp) om te weten waar je het over hebt en vraag naar iemands standpunt. Dit leidt je weg van de standaard chat waar iedereen uitlegt wie ze zijn en wat ze doen. Bewaar dat voor later en bouw eerst een goede verstandhouding op!
Als je in een kleine sessie zit, bedenk dan enkele uitdagende vragen die je achteraf aan de spreker wilt stellen en neem deel aan de discussie. Of breng glorie naar huis door tijdens de sessie te spreken en jezelf kort voor te stellen voordat je de vraag stelt om wat mini-exposure te krijgen.

Maak je ronde over de tentoonstelling

Zelfs als u een dienstverlener bent, kan het geen kwaad om met alle exposanten te praten. Het is tenslotte een kleine wereld. U zult onderweg mensen ontmoeten, leuke gadgets krijgen en leren over wat er gebeurt en waar andere bedrijven in de industrie momenteel aan werken.

Workshops

Deze staan bekend om hun informele karakter en zijn gebaseerd op interactie, wat betekent dat de helft van uw werk om mensen te ontmoeten voor u wordt gedaan. Zorg dat je op tijd bent om deel te nemen; de rest volgt vanzelf. Natuurlijk is de follow-up van bepaalde deelnemers na de sessie altijd een goed plan.

Moe? Neem plaats in de lounge

Ga zitten in de buurt van mensen die niet aan hun laptop gekluisterd zitten, want die willen waarschijnlijk niet gestoord worden. Andere mensen staan meestal open voor een praatje, dus maak gebruik van de gelegenheid.

Eten en drinken

Sluit je aan bij een groep waar je al iemand kent voor de lunch

U zult door deze persoon hartelijk worden ontvangen, waardoor latere introducties aan de anderen een natuurlijk proces worden.

Veel koffie halen

Ik heb een hele BD-tactiek gebaseerd op koffie, en onnodig te zeggen: iedereen heeft koffie nodig. Dus wanneer je ‘de goede koffie’ haalt, sta je in een rij, met iemand voor je en achter je. Degene achter je is het makkelijkst: draai je om, kijk elkaar in de ogen, steek je hand uit, en voilá: we hebben contact. Degene voor je… je zult moeten wachten tot de ander zich omdraait! Of misschien een luide kuch proberen.

Aan de bar hangen (en wat drinken)

Ieders favoriete moment van de dag: de open bar! Als je niet te moe bent van de hele dag netwerken, is dit het walhalla van het praten met mensen. Het is gratis, dus haal mensen te drinken, praat met de wachtenden aan de bar, en vergeet niet er zelf ook een te nemen (alcohol heeft zo zijn voordelen).

Gedrag

Blijf in beweging.

Je moet nooit verwachten dat iedereen op een conferentie op een bepaald moment langskomt. Deze cognac bruine schoenen zijn gemaakt om te wandelen. De meeste mensen blijven de hele dag op dezelfde plek, dus het loont de moeite om je te blijven verplaatsen als je nieuwe mensen wilt tegenkomen.

Leg je telefoon weg

Verslaafd als we zijn, is het eerste wat we doen als we ons vervelen onze telefoon pakken. E-mail checken, WhatsApp, de schattige dieren feed op Instagram, wat dan ook. Het kan wachten tot vanavond. Elk moment dat je op je telefoon kijkt is een moment dat je door anderen als verboden terrein wordt gezien.
Leg je telefoon gewoon weg en als je hem echt zo mist, open hem dan alleen tijdens sessies (de mensen naast je kunnen toch nergens heen).

Wees gul met het uitsteken van je hand

Als regel, steek je hand uit als iemand naar je kijkt. Iedereen weet dat ze op een netwerkevenement zijn. Niemand laat je in de steek (misschien een paar). Wees er gewoon eerlijk over tegen de ander: je hoopt nieuwe mensen te ontmoeten en een zinvol gesprek te voeren.

Blijf niet te lang hangen.

Terwijl de andere tips zijn om nieuwe mensen te ontmoeten, moet je ook een goede exit-strategie hebben.
De pauzes zijn meestal prime-time netwerkmomenten, en het heeft geen zin ze allemaal aan dezelfde persoon te besteden (ja, er zijn uitzonderingen). In het algemeen is je doel om mensen te ontmoeten en later op te volgen.
Stel dus een fictieve limiet aan je gesprekken en houd je daar zoveel mogelijk aan. Kom dan na die tijd met een waardeloos excuus of wees eerlijk en zeg iets als: het was een genoegen u te ontmoeten, en als u me vergeeft, ik heb nog andere nieuwe mensen te ontmoeten. Zullen we volgende week kaarten uitwisselen en verdergaan?
Als al het andere faalt:
Letterlijk, iemand tegen het lijf lopen. Controleer ze niet, maar een onopvallende stoot laat je geen opties; beleefde mensen zullen zich altijd verontschuldigen. Maak er dus een gesprek van door je meteen voor te stellen nadat je ‘sorry’ hebt gezegd.
Excuseer me! Ik ben Nick, trouwens. Aangenaam kennis te maken.

Wist u dat wij biotechs hebben geholpen om succes te boeken?

Met de juiste digitale marketingstrategie kunnen biotechnologische startups met succes de aandacht van investeerders trekken en de financiering veiligstellen die ze nodig hebben om hun bedrijf te laten groeien.

 

How To Define Your Target Audience in Pharma and Biotech

How To Define Your Target Audience in Pharma and Biotech

Understanding your target audience is crucial in the complex landscapes of pharmaceutical and biotechnology industries. Explore different strategies for three distinct groups: large pharmaceutical companies, mid-sized firms, and small biotech startups, ensuring successful engagements and long-term partnerships.

What is Biotech Business Development? 

What is Biotech Business Development? 

Explore the integral role of biotech business development in merging science with commerce, the broad scope of life sciences, the varied roles of its professionals, and the significance of strategic planning for market success.

Tips For Writing Your Biotech Startup Business Plan

Tips For Writing Your Biotech Startup Business Plan

A well-crafted business plan can be the difference between capturing investor interest and getting lost in the crowd. Dive into practical tips that ensure your biotech business plan stands out, resonates with a scientific audience, and paves the way for your startup’s success.